تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 20:42
309 بازدید
کد خبر : 2961

قصه پمپ بنزینی که موزه شد

قصه پمپ بنزینی که موزه شد
قصه پمپ بنزینی که موزه شد.

گیتی خامنه سرپرست موزه پمپ بنزین دروازه دولت در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری پیام هنر برای معرفی این موزه چنین گفت: اینجا سومین جایگاه پمپ بنزین تهران است که توسط شرکت نفت ایران و انگلیس (British Petroleum) ساخته می شود ، در تهران ده بنای متحدالشکل  به عنوان پمپ بنزین ساخته می شود که اولین آنها خیابان امیریه چهارراه گمرک ، دومی ابتدای خیابان وصال و سومی که تنها بنای باقی مانده است اینجاست و تبدیل به موزه شده است.

وی گفت همان طور که می دانید در زمان قاجار، تهران دارای تقریبا دوازده دروازه بوده است همچون دروازه قزوین ، دروازه خراسان ، دروازه دولت وغیره که از دروازه دولت برای ورود و خروج به سمت شمیرانات و شمال شرق تهران استفاده می شد. البته در آن زمان هنوز ماشین نبوده است و صرفا” از کالسکه و اسب استفاده می شد و با گسترش شهر تهران از اهمیت این  دروازه کاسته و جزیی از شهر شد .

وی افزود دروازه دولت در سال ۱۳۱۰ به دستور پهلوی اول تخریب و با استفاده بیشتر مردم بخش اعیان نشین تهران از خودرو استفاده از ماشین هم بیشتر شد و هفت سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۷ در همین مکان پمپ بنزین دروازه دولت توسط شرکت نفت ایران و انگلیس احداث گردید و جالب است بدانیم این پمپ بنزین تا سال ۱۳۷۱ به عنوان جایگاه ۶ شرکتی یا همان سومین جایگاه به فعالیت خود ادامه داد.

خامنه در ادامه افزود: در سال ۱۳۷۱ به دلیل احداث ایستگاه مترو دروازه دولت در این محل دیگر امکان ورود ماشین به این پمپ بنزین وجود نداشت و به ناچار تعطیل و تحویل شهرداری شد. از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۴  این پمپ بنزین به متروکه تبدیل و در سال  ۱۳۹۴ به همت مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت این پمپ بنزین قدیمی مرمت و اشیاء و اسناد داخل آن شناسایی و گردآوری شد و در سال ۱۳۹۸ به عنوان موزه پمپ بنزین تهران بازگشایی شد.

این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها  از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

اگر علاقه مند به بازدید از تنها موزه پمپ بنزین پایتخت هستید به آدرس تهران ، خیابان انقلاب ، جنب مترو دروازه دولت ابتدای خیابان سعدی شمالی مراجعه کنید.

 

خبرنگار:ثمره حامدی

عکاس :پیام احمدی کاشانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.