تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 11:45
787 بازدید
کد خبر : 2586

وداع منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت ایران با زندگی

به گزارش ساسیت هنری پیام هنر،منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت ایران در شامگاه روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، پس از گذشت چند روز از ترخیص از بیمارستان، به دلیل ابتلا به عارضهٔ قلبی در منزل شخصی‌اش درگذشت.

منوچهر اسماعیلی در ۸ فروردین ۱۳۱۸ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. کار دوبله را از سال ۱۳۳۶ با رل گویی در نقش‌های کوتاه یا دوم و سوم آغاز کرد و از سال ۱۳۴۲ مدیریت دوبله بسیاری از فیلم‌های بزرگ جهان را بر عهده داشت.در سال ۱۳۳۸ در فیلم دروازه‌های پاریس با مدیریت دوبلاژ علی کسمایی درخشید و اوج کارش را در دوبله فیلم بن هور به مدیریت دوبلاژ احمد رسول‌زاده در سال ۱۳۴۱ تجربه کرد.گویندگی در فیلم رسالت به جای آنتونی کوئین (حمزه) و فیلم پاپیون به جای استیو مک کوئین در زمره کارهای وی هستند.

اسماعیلی به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان جعفری (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد. وی همچنین پسر عمه زهره شکوفنده است.

در اسفند ۱۳۸۸ وزارت ارشاد تصمیم به برپایی مجلسی با عنوان نکوداشت و تقدیر از گویندگان برتر ایران زمین گرفت. پس از دعوت از پیشکسوتان صنعت دوبلهٔ ایران از جمله علی کسمایی، منوچهر اسماعیلی، حسین عرفانی، خسرو خسروشاهی، چنگیز جلیلوند و سایرین، مجلس با تأخیر برپا شد و ناهماهنگی در برنامه‌ریزی اهدای جوایز و سخنرانی‌های طولانی سبب اعتراض اسماعیلی گردید، به‌طوری‌که به نشانهٔ اعتراض به همراه بعضی از مدعوین سالن را ترک و مراسم را نیمه‌کاره رها کرد. اصحاب رسانه، مهم‌ترین دلیل رفتار اسماعیلی را اعتراض به حضور گویندگان جوان و ناشناس در جمع حرفه‌ای‌های دوبلاژ عنوان و به این موضوع اشاره می‌نمایند که اسماعیلی معتقد است، فعالیت غیرقانونی برخی از این گویندگان تازه‌کار، موجب گردیده کیفیت دوبلاژ در ایران به‌شدت تنزل یابد. در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در آیین نکوداشت افتتاحیه جشنواره فجر از وی تقدیر شد.

سیزدهم اسفند ۱۳۸۸ یازدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی (دنیای تصویر) میزبان ستارگان سینما و تلویزیون ایران بود. در بخشی از این مراسم که خبرگزاری‌های داخلی از آن تمجید کردند از یک عمر فعالیت منوچهر اسماعیلی با اهدای تندیس زرین حافظ تقدیر شد.

از سوابق وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی.
ایفای نقش در پست دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر
نقش آفرینی در فیلم‌های سینمایی
مدرس فنون و تکنیک‌های گویندگی و مدیریت دوبلاژ
سرپرست انجمن و رئیس صنف گویندگان ایران

 

وی دوبلور بسیاری از فیلم های خارچی و داخلی بود،که در فیلم های ایرانی همچون:

صدای معروف بیک ایمانوردی
مجموعه تلویزیونی ستوان کلمبو با بازی پیتر فالک
سریال کنت دمونت کریستو به جای ادموند دانتس (ژرارد دی پاردیو)
سریال مستند لئوناردو به جای لئوناردو داوینچی (فیلیپ لروآ)
هزاردستان اثر علی حاتمی – صداهای خان مظفر (بازی عزت‌الله انتظامی)، شعبان بی‌مخ یا شعبون استخونی (بازی محمدعلی کشاورز)، رضا تفنگچی (بازی جمشید مشایخی) و عمو نشاط (بازی جمشید لایق)
صدای مالک اشتر (با بازی داریوش ارجمند) و در سریال تلویزیونی امام علی داوود میرباقری
صدای جمشید آریا و محمدعلی کشاورز و اکبر عبدی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی
صدای ریچارد هریس در «کرامول»
صدای درک بوگارد در پیشخدمت
صدای گریگوری پک در پرونده پارادین
صدای هولی مارتینز در فیلم مرد سوم با بازی جوزف کاتن ساخته کارول رید
نقشهای اسدالله میرزا (با بازی پرویز صیاد)، خمیرگیر تافتونی در سریال دائی‌جان ناپلئون
صدای نقشهای بهروز وثوقی در فیلمهای داش آکل و قیصر و رضا موتوری و خاک ساخته مسعود کیمیایی و همچنین سوته‌دلان ساخته علی حاتمی

اسماعیلی بسیاری از موفقیت‌هایش را مدیون استادش علی کسمایی می‌داند به طوریکه به دفعات به این مطلب اشاره می‌کند:

من شاگرد استاد کسمایی هستم و ایشان هنر من را در فیلم دروازه‌های پاریس کشف نمودند. من بخش کوچکی از حاصل عمر علی کسمایی هستم. درود می‌فرستم به تمام هنرمندان که سرمایه‌گذار سینما بودند از عبدالله محمدی، اصغر تفکری، ژاله کاظمی، منوچهر نوذری عبدالله بوتیمار و حسین سرشار و *پاواروتی جهان که درگذشتشان همه را داغدار کرد. سلام به هنرمندان زنده و آنها که پایه‌های سینما بر دوششان است. کسمایی حاصل عمرش، آبرو و حیثیت دوبلاژ ایران است.

او در فیلم توقیف شده محسن مخملباف به نام شبهای زاینده رود در سال ۱۳۶۹ نقش آفرینی نموده‌است

 

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.