نمایش«جشن تولد» از قدرت حاکم و دگرگونی هویت انسان مدرن می گوید
شاهین چگینی طراح و کارگردان نمایش «جشن تولد» در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری سینما خانه به سوالات زیر جواب داد و گفت:
-در سالهای اخیر آثاری که روی صحنه بردید، همه عوامل هنرمندان یا دانشجویان تازه کار بودند، این کار سخت نمیکنه؟
بله کارهای اخیر این چند سال رو نظیر نمایش هاى لابیرنت ، بلافیگورا ، خدای کشتار و نمایش اسپانیای را با دانشجوهای خودم اکثرا از دانشکده هنر ومعماری کار کردم
کسانی که تجربه اول یا نهایت دومشون روی صحنه حرفه ای تئاتر بود ، سختی این اتفاق جنس متفاوتی دارد چرا که با اذهانی مواجه هستی که کاملا پذیرا هستن و افزون بر آن اشتیاق و شوری در کار شکل میگیره که انرژی گروه را برای رسیدن به هدف دو چندان میکند و نهایت اینکه این فرصت حق دانشجویان جوانی هست که آینده تئاتر را رقم خواهند زد و نیاز به اینگونه حمایت دارند
شرایط اجرا تئاتر را این روزها چطور ارزیابی میکنید؟
وضعیت مناسب نیست ! از یک سو وضعیت اجتماعی و اقتصادی خاصی را شاهد هستیم که تاثیر مستقیم بر اجراهای روی صحنه دارد و از طرف دیگر متاسفانه مسیری در این سالهای اخیر طی شده که سلیقه خاصی برای مخاطب تعریف کرده که توازن تقسیم مخاطب را برهم زده است ، تماشاگر عمدتا متمایل به سوی اجراهایی هست که عوامل و مشخصا بازیگران صاحب نام یا اصطلاحا سلبریتی در آنها ایفا نقش میکنند و از طرفی سالن های نمایشی هم به خاطر تامین هزینه ها و فروش مناسب ، عمدتا خواهان اینگونه نمایش ها هستند به این جهت نمایش هایی که در صدد ساخت فضایی تجربی هستند و گونه دیگر از تفکر و اندیشه را جستجو میکنند از متخصات فضای تئاتری حاکم حذف میشوند که این آسیب صحبت امروز نیست ، از زمان شکل گیری سالن های خصوصی که صرفا با هدف کسب در آمد شکل افتتاح شدن ، این جریان در تئاتر شکل گرفت و گسترش پیدا کرد.
در مورد انتخاب متن ، چرا پینتر ؟ و نمایش جشن تولد؟
به شخصه علاقه مند تئاتر ابزورد هستم و قبلا هم اثر از نمایشنامه های کوتاه بکت رو اجرا کردم،اما فضای نمایشی پینتر به خصوص نمایشنامه جشن تولد با ترجمه خوب دکتر دادویی بسیار مناسب و منطبق با شرایط اجتماعی امروز جامعه هست ، تم کلی که چگونه فرد در جامعه باید تن به بازی قدرت بدهد و راه فراری برای آن نیست.
گونه ایی برداشت روانکاوانه در اجرا اثر دیده میشود تا چه حد متکی به متن هست و تا چه حد در اجرا شکل گرفته؟
خود نمایشنامه این بستر را فراهم کرده اما در اجرا تاکید بیشتری روی آن هست عناصر روانکاوانه ای را از دل متن بیرون کشیدیم که وضعیت کاراکترها را در موقعیتی که گرفتار آن شده اند قابل تفسیر کند ، کاراکتر اصلی نمایش استنلی فردی که در پناه که مسافر خانه دور افتاده قرار گرفته که منطبق با حوزه امر خیالی ژاک لاکان روانکاو فرانسوی هست و افراد ناشناسی که در تعقیب او به مسافرخانه می رسند سعی در بیرون کشیدن او از این عرصه هستند و او را در مسیری سوق می دهند که مرحله ورود به عرصه نمادین هست ، جایئکه هویت شکل میگیرد ، هویتی که دیگری بواسطه قدرت نمادین در صدد ساخت آن هست ، وضعیتی که همه ما تجربه کرده ایم و هویت خود را با تعریف دیگری بازشناسی میکنیم از این جهت هست که تماشاگر کاملا در مسیر هم ذات پنداری با کاراکترها قرار میگیرد
با همین رویکرد نقش زن صاحب مسافر خانه ( مگ) در اجرا ، ویژه میشود ؟
دقیقا، چرا که او مهیا کننده وضعیت خیالی برای کاراکتر اصلی ( استنلی) هست و اینجا نقشی دوگانه پیدا میکند ، هم صاحب مسافرخانه و هم مادر در عرصه خیال ، که در این کشمکش می بینیم که استنلی خشم فراوانی را نسبت به بروز می دهد ، به مانند غر غر کردن کودک در مقابل مادر تا جاییکه او را مقصر وضعیت خود میداند و همچنین نقش کمرنگ مرد صاحب مسافرخانه ( پتی )که میتواند نقش پدر نمادین را برای استنلی ایفا کند وچون این وظیفه به درستی انجام نمی گیرد و فرد دچار بحرانی از جنس بحران هویت میشود.
فکر میکنم از همین نگاه هست که نام نمایش مصداق پیدا میکند ؟ جشن تولد ! که در راستای همان هویت سازی ست!
بله اشاره درستی هست ، جشن تولد یعنی هویت جعلی! چرا که روز جشن روز جشن تولد استنلی نیست و او بارها اشاره میکند که امروز تولد من نبست ولی جریان قدرت در عرصه نمادین این را تحمیل میکند ، وضعیتی که کاملا برای ما قابل درک هست و اشاره های سیاسی به وضعیت انسان مدرن و به خصوص شرایط اجتماعی اکنون ما دارد.
سبک اجرایی چگونه شکل گرفت؟ کارگردانی متفاوتی نسبت به خواست متن گویی مد نظر بوده؟
شیوه اجرایی به نوعی در صدد هر چه نزدیکتر کردن تم نمایشنامه به وضعیت اکنون بوده است،در طی یکسال تمرین با گروه این شیوه اجرا تثبیت شد که شما شاهد استفاده از آنه هستید شامل مدیا های متعدد از نقاشی و موسیقی رپ روی صحنه گرفته تا تصاویر فیلمبرداری شده که با چند دوربین گرفته شده و با دو دستگاه ویدئو پروجکشن در طول اجرا نمایش داده میشوند ، همگی با نیت کمک به ایده اصلی نمایش استفاده شده اند
وی در ادامه از برنامه های آتی خود گفت و افزود؟
بعد از اتمام اجرا این نمایش دو اثر از گروه تئاتر “مان ” آماده اجرا هستند،مدرسه شبانه از هارولد پینتر و روایت مرگ تروتسکى در فیلادلفیا ….اثر دیوید آیوز
و در پایان اعلام کرد؟
و در پایان از علاقه مندان تئاتر تجربه گرا ، به خصوص دانشجویان وهنرجویان هنرهای نمایشی دعوت میکنم این اثر رو ببینند چرا در هر کار تجربی این گشودگی مفروض هست که پذیرای نقد و تحلیل مخاطب باشد و سپاس از شما که این مصاحبه رو ترتیب دادید و به جزییات مهم اجرایی اثر اشاره کردید.
نمایش«جشن تولد» به طراحی و کارگردانی شاهین چگینی در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی از مورخ ۱۱ تا ۲۷ تیر به روی صحنه رفت.
خبرنگار پیام احمدی کاشانی
منبع: پایگاه خبری سینما خانه
برچسب ها :بازیگر ، پیام احمدی کاشانی ، پیام تئاتر ، پیام هنر ، تئاتر ، تماشاخانه استاد جمشید مشایخی ، تهیه کننده ، جشن تولد ، خبر ، خبرنگار ، شاهین چگینی ، طراح صحنه ، طراح لباس ، طراح نور ، عکاس ، عکاسی ، عکس ، نمایش ، نویسنده ، هنر ، هنرمند
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰