کیومرث پوراحمد به زندگی خود پایان داد
به گزارش سایت هنری پیام هنر،کیومرث پوراحمد کارگردان، فیلمنامهنویس، تدوینگر و تهیهکننده ایرانی بود. پوراحمد یکی از مهمترین فیلمسازان نسل بعد از انقلاب ۵۷ بود که در دهههای ۱۳۶۰ تا ۸۰ فیلمها و سریالهای موفق و بهیادماندنی در کارنامهاش ثبت کرد.وی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ویلایی در بندر انزلی به زندگی خود پایان داد.
کیومرث پوراحمد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ در نجف آباد اصفهان زاده شد. پروین دخت یزدانیان، «بیبی» سریال قصههای مجید، مادرش بود.دخترش، مریم پوراحمد، هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداختهاست. پوراحمد زندگینامهٔ خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمهتمام» منتشر کردهاست.فیلم مستندی دربارهٔ زندگی پوراحمد به نام «به خاطر کیومرث» به کارگردانی مازیار هاشمی در سال ۹۴ ساخته شدهاست.
در اینجا به فعالیت های هنری وی می پردازیم،کیومرث پوراحمد فعالیت خود را با نقدنویسی بهخصوص در ماهنامهٔ فیلم آغاز کردو از ۱۳۵۳ با دستیاری کارگردان در مجموعهٔ تلویزیونی آتش بدون دود ساختهٔ نادر ابراهیمی وارد فیلمسازی حرفهای شد. نخستین فیلم بلندش، قصهٔ خیابان دراز، را در سال ۱۳۵۷ ساخت که بهدلیل همزمانی با انقلاب چندان دیده نشد.
او در دههٔ ۱۳۶۰ ابتدا فیلم «تاتوره» را با بازی داوود رشیدی و پروانه معصومی ساخت که دربارهٔ مبارزهٔ کارگران با حکومت پهلوی بود و سپس با «بیبی چلچله» وارد مسیر ساخت فیلم با محوریت شخصیتهای کودک و نوجوان شد. در نیمهٔ دوم دههٔ ۶۰ و بعد از موفقیت فیلمهای «لنگرگاه» و «شکار خاموش» در گیشهٔ کارنامه حرفهای او متحول شد
او که سابقهٔ کار در تلویزیون را داشت، در پایان دههٔ ۱۳۶۰ با «قصههای مجید» یکی از موفقترین سریالهای تاریخ تلویزیون ایران را ساخت که در ابتدای دهه ۷۰ پخش شد. «قصههای مجید» نه تنها یکی از پرمخاطبترین مجموعههای صدا و سیما در دههٔ ۱۳۷۰ بود که با تحسین گستردهٔ منتقدان سینما مواجه شد و به فاصلهٔ کوتاهی دو نسخهٔ سینمایی هم با عنوان «شرم» و «نان و شعر» با حضور شخصیت مجید کارگردانی کرد که در اکران موفق بودند.
در این دهه او در اوج موفقیت و شهرت بود. با «خواهران غریب» یکی از پرمخاطبترین فیلمهای دهه را ساخت و سپس مجموعهای پلیسی معمایی «سرنخ» را ساخت. استعداد بازیگری محمدرضا فروتن که در همین دهه به ستارهٔ سینمای ایران تبدیل شد، نخستین بار در یک قسمت همین سریال کشف شد و مورد توجه قرار گرفت.
دههٔ ۱۳۸۰ برای کیومرث پوراحمد با یکی از نقاط اوج کارنامهٔ سینماییاش آغاز شد، «شب یلدا» که بر اساس تجریبات شخصی خود او در مقطعی از زندگیاش ساخته شده بود یکی از موفقترین فیلمهای او بود. این فیلم هم محبوب منتقدان شد هم در اکران نظر تماشاگران را جلب کرد.
سریال «پرانتز باز» که بعد از انتخابات ۱۳۸۸ از تلویزیون پخش شد یک اثر نهچندان موفق دیگر پوراحمد بود که بهگفتهٔ خودش با بیمیلی ساخت و بهاندازهٔ سریالهای قبلی او بهیادماندنی از کار درنیامد.
مهمترین فیلم او در این دهه «اتوبوس شب» محصول ۱۳۸۵ بود؛ فیلمی سیاهوسفید دربارهٔ انتقال اسرای عراقی در دوران جنگ هشتساله که بهدلیل بازی قابلتوجه خسرو شکیبایی در نقش راننده اتوبوس و مایههای ضدجنگ، مورد توجه قرار گرفت.
تلاش پوراحمد در ابتدای دههٔ ۱۳۹۰ برای تجربهٔ متفاوت در یک فیلم جنگی دیگر با «پنجاه قدم آخر» بهشدت شکست خورد و در اولین نمایش در جشنوارهٔ فیلم فجر با واکنش منفی منتقدان مواجه شد. در سال ۱۳۹۴ روایت شخصی او از بیماری آلزایمر مادرش در فیلم «کفشهایم کو؟» بازگشتی به سینمای دههٔ ۷۰ خودش بهشمار رفت که در اکران عمومی به موفقیت چندانی دست نیافت.
این فیلمساز در این دهه دو فیلم دیگر ساخت، «تیغ و ترمه» در سال ۹۷ که تلاشی بود برای نزدیک شدن به دغدغهها و دنیای شخصی جوانان نسل جدید اما ناموفق از آب درآمد و «پرونده باز است»، داستانی دربارهٔ «قصاص» که هنوز اکران عمومی نداشتهاست.
کیومرث پوراحمد چهارشنبه ۱۶ فرودین ۱۴۰۲ در بندرانزلی درگذشت. خبرگزاریهای رسمی بهنقل از خانواده پوراحمد اعلام کردند که او بر اثر «ایست قلبی» درگذشت، اما مجلهٔ «فیلم امروز» به سردبیری هوشنگ گلمکانی دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرد.همچنین رسانهها گزارش دادند پوراحمد پیش از مرگ ۸ صفحه یادداشت نوشته که در اختیار نیروی انتظامی است. دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان نیز اعلام کرد که براساس بررسیهای اولیه مرگ وی بهعلت خودکشی بودهاست.
فیلمنامههای کیومرث پوراحمد عبارت است از:قصه خیابان دراز ،سریال میرآب
فیلم هایی که وی در آنها نقش داشته است عبارتند از:
سال | نام اثر | کارگردان | نویسنده | بازیگر | تهیهکننده | توضیحات |
---|---|---|---|---|---|---|
۱۴۰۱ | پرونده باز است | آری | آری | سینمایی | ||
۱۴۰۰ | نگهبان شب[۱۵] | آری | سینمایی | |||
۱۳۹۷ | تیغ و ترمه | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۹۷ | جمشیدیه | آری | سینمایی | |||
۱۳۹۶ | رضا | آری | سینمایی | |||
۱۳۹۴ | کفشهایم کو؟ | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۹۲ | ۵۰ قدم آخر | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۸۸–۸۹ | پرانتز باز | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | ||
۱۳۸۶ | برج | آری | ||||
۱۳۸۵ | اتوبوس شب | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۸۴ | نوک برج | آری | ||||
۱۳۸۳ | گل یخ | آری | آری | |||
۱۳۸۰ | شب یلدا | آری | آری | |||
۱۳۷۵–۷۶ | سرنخ | آری | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | |
۱۳۷۴ | خواهران غریب | آری | آری | آری | سینمایی | |
۱۳۷۳ | به خاطر هانیه | آری | آری | |||
۱۳۷۲ | نان و شعر | آری | آری | |||
۱۳۷۱ | سفرنامهٔ شیراز | آری | آری | آری | ||
صبح روز بعد | آری | آری | آری | |||
۱۳۷۰ | شرم | آری | آری | آری | آری | |
۱۳۶۹–۷۰ | قصههای مجید | آری | آری | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | |
۱۳۶۸ | شکار خاموش | آری | آری | سینمایی | ||
۱۳۶۷ | لنگرگاه | آری | آری | |||
۱۳۶۶ | گاویار | آری | آری | |||
شکوه زندگی | آری | |||||
۱۳۶۵ | آلبوم تمبر | آری | آری | آری | ||
۱۳۶۳ | بیبی چلچله | آری | آری | |||
تاتوره | آری | آری | ||||
۱۳۶۱ | باران | آری | آری | |||
۱۳۶۰ | تابستان سال آینده | آری | مجموعهٔ تلویزیونی | |||
۱۳۵۷ | قصه خیابان دراز | آری | سینمایی |
جوایزی که وی توانست از آن خود کند،عبارتند تز:
برندهٔ جایزهٔ ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم به خاطر هانیه
برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم خواهران غریب
برندهٔ جایزهٔ بهترین کارگردانی جشنوارهٔ فیلم پنانگ برای فیلم خواهران غریب
برندهٔ تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم شب یلدا
برندهٔ تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانهٔ سینما برای فیلم اتوبوس شب
برندهٔ جایزهٔ بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
نامزد جایزهٔ صفحه نمایش آسیا و اقیانوسیه جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
نامزد جایزهٔ لینو بروکا جشنوارهٔ بینالمللی فیلم مانیل برای فیلم اتوبوس شب
برندهٔ جایزهٔ پروانهٔ زرین بهترین کارگردانی جشنوارهٔ بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برای فیلم اتوبوس شب
برندهٔ جایزهٔ بهترین کارگردانی جشنوارهٔ بینالمللی فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب
برندهٔ جایزهٔ ویژهٔ بهترین فیلمنامهٔ جشنوارهٔ بینالمللی فیلم رشد برای فیلم صبح روز بعد
خبرنگار: پیام احمدی کاشانی
برچسب ها :بازیگر ، پیام احمدی کاشانی ، پیام تئاتر ، پیام سیتما ، پیام هنر ، تدوینگر ، تهیه کننده ، تهیهکننده ، خبر ، خبرنگار ، طراح صحنه ، طراح لباس ، طراح نور ، عکاس ، عکاسی ، عکس ، فیلم ، فیلم بلند ، فیلم سینمایی ، فیلم کوتاه ، فیلم مستند ، فیلمبردار ، فیلمساز ، فیلمنامهنویس ، کارگردان ، کیومرث پوراحمد ، نمایش ، نویسنده ، هنر ، هنرمند
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰